MOBILISER
Få med engasjerte personer
De viktigste ressursene som kan aktiviseres i arbeidet med å legge om den tradisjonelle økonomien til en Smultringsøkonomi, er menneskene som lever og bor i byen. Alle mennesker, organisasjoner, frivillige lag og foreninger har erfaringer, kompetanse og engasjement som trengs.
Fra den internasjonale litteraturen om smultring-arbeid, pekes det på at det er viktig å etablere måter å jobbe sammen på preget av trygghet, varme og vennlighet. Alle deltagere må føle seg verdsatt.
I en kommune kan smultringsarbeidet settes i gang av politikere eller av fagfolk. Et initiativ kan også startes av ildsjeler (endringsagenter). For å skape en vedvarende utvikling av Smultringsøkonomien i kommunen, bør vi forene innbyggerinitiativ med initiativ fra politisk/ administrativt nivå i kommunen.
Vi kan prøve å mobilisere:
- Endringsagenter (ildsjeler)
- Interessenter
- Organisasjoner
DEAL oppfordrer oss til å bruke "Byportrettet" til å mobilisere endringsagenter og interessenter som er klare til å drive fram nødvendige endringer. Vi kan annonsere etter folk som er interessert i smultringarbeid i sosiale medier, henge lapper opp på det lokale biblioteket, på studiesteder og etterlyse dem i innlegg i lokalavisa. I tillegg kan vi ta kontakt med frivillige organisasjoner som jobber med natur, miljø eller for sosiale forbedringer.
Mobilisering handler om å bringe sammen de menneskene som kan skape de ønskede endringene.
kanvigodt.no
Følgekort og Livsstyrker er verktøy basert på Signaturstyrkene laget for relasjonelle samtaler om hverandres styrker.
folge-utvikling.com
folge-utvikling.com
Om å skape trygghet, varme, vennlighet og engasjement i arbeidet med Smultringøkonomi
Under ser du en modell som viser systemisk (økologisk) tenkning (kompleksitetsteori). Den er et kjerneverktøy for alt mulig i smultringarbeidet og vi i Tønsberg har laget en generell modell av Kate Raworths (og andres) modell brukt på populasjoner i boka "Doughnut Economics".
1. Fra problemer til ønsker
Når det er noe vi vil ha mindre av eller unngå, bør vi spørre: Hva er ønsket bak problemet? Hva ønsker vi i stedet? Dette er gjerne gode verdier: I familien ønsker vi kanskje mer godhet, på jobben ønsker vi mer inkludering, i skolen ønsker vi mer engasjert læring, i den frivillige organisasjonen vi er med i, ønsker vi kanskje bedre samspill og i samfunnet ber barn og unge oss om å vise mer ansvarlighet.
2. Valgt ønske
settes som innhold i midten av figuren
3. Dele fortellinger om når valgt innhold har vært til stede
Gruppa deler seg i par og intervjuer hverandre. Hovedelementet i intervjuet er en opplevd praksis av en gang den valgte verdien virkelig var levende til stede i denne gruppa eller erfart i en annen gruppe.
4. Utforsking
Deretter utforsker de to disse historiene sammen. Utforskingen handler om å finne ut hvilke påvirkninger som bidro til den gode erfaringen.
5. Presentasjon
De beste påvirkningene presenteres for hverandre i samlet gruppe. Hvis det er mange, kan gruppa stemme fram de 4-5 de tror er viktigst.
6. Å levendegjøre verdiene så mye som mulig i praksis
Nå har gruppa økt bevissthet om hvilke påvirkninger som fremmer det valgte innholdet (f.eks. engasjement) i midten av figuren. Oppgaven er så å prøve å øke mengden av disse påvirkningene når gruppa jobber sammen. Slik oppnår de at den "forsterkningssløyfa" er mest virksom og fører til økt mengde ønsket verdi.
Dette er kulturbygging!